Köp- & leveransvillkor

Information om våra villkor

Köp- & leveransvillkor

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter kallad ”du”) hos Batterigubben AB (org.nr 556572-1288), hädanefter kallat “Batterigubben”, ”oss” eller ”vi”, på Batterigubbens webbplatser, via telefon eller via beställningsformuläret i katalog (gemensamt kallade ”Webbplatsen”).

Leveranstider

Batterigubben lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om leveranstiden skulle avvika från detta, meddelar Batterigubben dig som kund detta, förutsatt att du har angivit en korrekt e- postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exkl. moms eller inkl. moms beroende på vad användaren av handelssystemet har gjort för val vid varukorgen på Webbplatsen. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna i ”kassan” innan köp där både moms och eventuell fraktkostnad visas.

Beställning

Hos Batterigubben kan du beställa produkterna via Webbplatsen, e-post eller via kundtjänst på 011-121560. Vi säljer även våra produkter direkt över disk i vår butik på Navestadsgatan 38 i Norrköping. Vissa produkter har ett minsta beställningsantal.

Betalning

På Webbplatsen kan du välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj den metod och det leveranssätt som passar dig bäst när du kommer till kassan, innan du bekräftar köpet. Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.

Betalningsalternativ Företag

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk kan efter godkänd kreditkontroll handla mot 20 dagars faktura. Kreditkontrollen görs manuellt av oss efter lagd order i webbutiken. Företag kan även betala med betal-/kreditkort eller mot postförskott vid uthämtning. Efter överenskommelse med kundtjänst kan även förskottsbetalning godtas vid upphämtning i butik.
Från januari 2020 kommer vi att debitera alla postade brevfakturor med en faktureringsavgift, pga. förändrade villkor från PostNord, så tänk på att anmäla e-postadress för pdf. faktura, som vi kan e-posta er istället.

Frakt

Batterigubben använder i huvudsak PostNord AB som speditör för att hantera gods och försändelser. Fraktalternativ som erbjuds innefattar företagspaket, hemleverans, ombud samt pallförsändelser. För order över specificerat belopp betalar Batterigubben alltid frakten inom Sverige, oavsett antal kolli och kollistorlek. Avgiften är beroende av produktens karaktär och presenteras i kassan.

PostNords Företagspaket: Levereras direkt till en bemannad företagsadress dagtid. Om kunden inte är anträffbar vid leverans går paketet vidare till ett utlämningsställe där kunden själv får hämta ut paketet.

PostNords Mypack: Levereras sker till ditt närmsta postkontor eller utlämningsställe. Posten skickar då en avi hem till dig alternativt ett SMS vid angivet mobiltelefonnummer. Hämta sedan själv paketet när du har tid.

Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika varor förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Transportskada

Vi tar ansvar för varor som skadas eller kommer bort när varor levereras till dig. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig anmäla detta till PostNord samt till vår Kundtjänst 011-121560. Paket som skadas eller tappas bort vid en returförsändelse kan Batterigubben ej ta ansvar för.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut hos PostNord inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, PostNords returfrakt till Batterigubben samt administrationsavgift. Detta gäller även om Batterigubben har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Ångerrätt

Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du, eller någon tredje part å dina vägnar, tar emot varan. Om du har beställt flera varor eller en vara som består av flera delar börjar ångerfristen löpa den dag då du, eller en tredje part å dina vägnar, tar emot den sista varan respektive den sista delen av den beställda varan.

Om du vill utöva ångerrätten ska du meddela oss detta inom ångerfristen. Du kan utöva din ångerrätt genom att lämna eller skicka oss ett klart och tydligt meddelande om att du ångrar ditt köp (till exempel ett brev avsänt per post, e-post eller genom att ringa oss). Skicka gärna meddelandet till vår kundtjänst på info@batterigubben.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du lite längre ner. Det ska tydligt framgå vem som är avsändare och att det gäller ångerrätt. Konsumentverket har tagit fram ett standardformulär som du kan använda om du önskar utöva din ångerrätt. Du hittar formuläret på www.konsumentverket.se. Observera att om du väljer att använda det formulär konsumentverket tagit fram för att utöva din ångerrätt, ska detta skickas till oss och inte till Konsumentverket.

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar oss ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Om du ångrar ditt köp och utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, exklusive leveranskostnader som du som kund får bära själv. Vi kommer att göra en återbetalning, (eller, om betalning ännu inte har gjorts för de aktuella varorna, se till att fakturan krediteras omgående), snarast möjligt, dock senast inom 14 dagar efter det att vi har fått ditt meddelande om att du ångrat köpet under förutsättning att vi har fått tillbaka varorna eller bevis på att du har skickat tillbaka varorna. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Du ska skicka varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Garanti

Vi lämnar 24 månaders garanti mot fabrikationsfel.
Vid ett eventuellt problem med batteriet under garantiperioden och detta beror på ett tillverkningsfel eller materialfel, ersätts batteriet utan kostnad, om batteriet inte har utsatts för skador, vanvård eller extrem hård användning. Bedömning sker efter varje enskilt fall och efter gjord reklamationsprövning.

Reklamationsprövningen sker normalt där batteriet är inköpt. Garantin gäller endast om det finns ett giltigt kvitto eller faktura som kan styrka inköpsdatum. Var medveten om att extrem användning, till exempel när produkten används i taxibilar, i lastbilar med mycket effektkrävande extrautrustning1 och i att använda ett startbatteri till elkraft2, förbrukas3 batteriet snabbare, detta täcks inte av garantin. Överladdning4 eller sulfatering5 förstör batteriet snabbare och täcks inte heller av garantin. Tänk på att batteriet är en förbrukningsvara, med lika villkor som däck, bromsar, m.m.

Exempel på fel som skadar batteriet och som inte omfattas av garantiersättningar:

Sulfatering

  • När en bil är oanvänd under en period av 1-2 månader eller längre, sker en självurladdning av batteriet, även en liten men kontinuerlig konsumtion kan ladda ur batteriet på mindre än 1 månad. När batteriets spänning ligger på 12,3 V eller lägre, påbörjas sulfatering5 av batteriplattorna. Efter ca 1-3 månader är batteriet så skadat att det inte kan laddas och batteriet är förbrukat och är bara att lämna för återvinning.
  • Detsamma gäller batterier till fritid- & trädgårdsmaskiner, MC, skotrar, etc., som används beroende på säsong, och därför inte används under kortare eller längre tid.

Batteri som förbrukas i förtid

  • Taxi är ett av de värsta användningsområden till att förbruka batterier, på grund av den mängd extra utrustning som installeras i bilen. När motorn stängs av, sker en djup urladdning av batteriet eftersom extrautrustningen fortfarande måste vara funktionell. När bilen startas på nytt, startar generatorn att ladda med full effekt, vilket är hårt på batteriet. Detta kan göras flera gånger om dagen, och det finns exempel på endast en livslängd på cirka 7-8 månader för ett taxibatteri, vilket är helt normalt för batterier till den typen av verksamhet.
  • Motorvärmare är ett annat exempel som förkortar livslängden. Det sker en kraftig urladdning av batteriet nästan varje dag under vintermånaderna, varefter batteriet påverkas av stark belastning vid start. Hur länge man använder motorvärmaren per gång, avgör hur mycket batteriet är urladdat, desto mindre tid, desto bättre är det för batteriet. Man ska med fördel använda ”Semi-Traction” batterier eller AGM till dessa applikationer.
  • Vid installation av två batterier (24V), måste de alltid vara av samma ålder, annars kommer det nya batteriet mycket snabbt komma ner i det gamla batteriets nivå. Garantin bortfaller om man installerar ett nytt med ett gammalt.

1 Extrautrustning: Motorvärmare, satellitutrustning, audio-video utrustning, extraljus, telefon, navigation, omformare, etc..

2 Elkraft: När batteriet utsätts för många laddningscykler. Se även"förbrukat"

3 Förbrukat: många i- och urladdningar förbrukar batteriet. Precis som med däck, kan man i förtid förbruka upp batterier.

4 Överladdning: Om generatorn eller laddaren inte reglerar laddningsspänningen, överbelastas batteriet och plattorna blir porösa, och batteriet slits ut mycket snabbt.

5 Sulfatering: Blyplattorna "rostar". Står ett batteri för länge utan ström, täcks plattorna med sulfat, och batteriet kan inte laddas normalt. Vid laddning stiger spänningen snabbt, men sjunker snabbt igen vid belastning, eller av sig själv under kortare tid. Vid mindre sulfatering kan man processladda med låg ström under längre tid. Tänk även på att urladdade batterier snabbt fryser sönder på vintern.

Reklamation vid företagsköp

När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas köplagen. Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, det vill säga att det har funnits i produkten från början. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början.

Om en skada uppstår, kontakta alltid Kundtjänst på 011-121560, så hjälper vi er med returförfarandet. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Batterigubben betalar returfrakten, kontakta därför Kundtjänst på 011-121560 och begär en förskottsbetald returfraktsedel. Vi gör en bedömning av reklamationen när varan kommit oss tillhanda.

Vid utebliven betalning

Om en faktura inte betalas i tid så skickar vi ut en påminnelse till beställarens e-mailadress. Påminnelseavgift 50 kronor samt dröjsmålsränta på 12 % tillkommer från förfallodagen. Om du är näringsidkare har vi istället för en påminnelseavgift, rätt att ta ut en förseningsersättning av dig enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. Vi har även av dig som näringsidkare rätt att ta ut en påminnelseavgift om 50 kronor samt övriga avgifter enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. förutsatt att våra kostnader för vidtagna åtgärder i anledning av din förfallna skuld överstiger förseningsersättningen. Om inte betalning har inkommit inom 7-dagar efter det att vi skickade ut påminnelsen kommer ärendet att skickas vidare till Kredit Inkasso. Alla varor förblir Batterigubbens egendom tills full betalning erlagts och Batterigubben förbehåller sig således rätten att, i enlighet med tillämplig lag, häva köpet och återta varan i händelse av utebliven betalning.

Kontaktuppgifter

Om du har frågor gällande ångerrätt, reklamationer, garantier samt köp och beställning ber vi er kontakta Kundtjänst på 011-121560 eller maila oss på info@batterigubben.se. Frågor som skickas in via e-post besvaras senast nästföljande vardag. Det går också bra att vända dig till oss per post till:

Batterigubben AB
Navestadsgatan 38
603 66 Norrköping

Kundtjänst: 011-121560
Org.nr: 556572-1288
VAT: SE556572128801

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Batterigubben hanteras i enlighet med Batterigubbens policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Batterigubben kan din e-postadress och SMS-nummer komma att behandlas för direktmarknadsföringsändamål. Du är medveten om att du alltid har rätt att tacka nej till direktmarknadsföring genom att avregistrera dig från utskick via länk i meddelandet som skickas till dig.

Tvist

Om du är missnöjd rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår Kundtjänst per post eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. Relevant nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Force Majeure

Om du är en företagskund gäller att butiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, terror, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

Om du är konsument gäller vad som stadgas i konsumentköplagen avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel, felaktigt publicerade priser, specifikationer och tekniska data. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta Kundtjänst.

Tidigare versioner av dessa villkor arkiveras inte av oss. Vi rekommenderar därför att du själv skriver ut och arkiverar äldre versioner av villkoren.

Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Copyright 2024, Batterigubben AB. All rights reserved.

Web by Pepper

Välkommen till batterigubben.se!

Vi använder cookies för att ge en bättre användarupplevelse! Genom att fortsätta använda webbsidan godkänner du vår användningen av cookies.

Läs mer här!